Tandläkarna Wiklund

När en bra webbplats och digital närvaro verkar i symbios

Tandläkarna Wiklunds målsättning är att vara ledande när det gäller modern tandvård för hela familjen. Företaget sysselsätter drygt 25 st medarbetare fördelade på två kliniker, i Sundsvall respektive Härnösand. 

155%

Fler organiska besökare

135%

Fler konverteringar

65%

Högre konverteringsgrad

Digital marknadsföring när "alla" redan vet vem du är

Tandläkarna Wiklund erbjuder tandvård av högsta klass, med mottagningar i centrala Sundsvall och Härnösand. Trots hög marknadskännedom och en digital närvaro som var bra ville man mer. Så hur gör man för att bli större när "alla" redan vet vem man är och vad man gör? 

Tillsammans med kommunikationsbyrån Frosting i Sundsvall utvecklades den webbplats vi ser idag och parallellt initierades ett arbete med att ranka bättre på Google. 

Strategi

En vanlig uppfattning på marknader med begränsad storlek är att alla redan vet vem man är. Även om det inte var en tydligt formulerad problemställning i just det här projektet, är det en utmaning som inte är avlägsen för en aktör som är en av de mest väletablerade och äldsta på marknaden. 

Så här har vi hjälp Tandläkarna Wiklund att växa sig större och ta ytterligare marknadsandelar:

 

En webbplats som är modern, har ett visuellt tilltalande content och snabbt servar kunderna med information som är viktig för dem skapar en auktoritet och ett starkare förtroende för en verksamhet 

Kunder som har ett behov, är medvetna om behovet och aktivt söker efter lösningar på behovet är lågt hängande frukter och därmed lätta att skörda. I Tandläkarna Wiklunds fall identifierade vi en "sweet spot" i såväl lokalt sök som akut och problemrelaterat sök. 

Är behovet akut eller de bokningsbara tiderna slut spelar det inte alltid roll vem du är. Problemet ska bara lösas 

Auktoriteterna är i regel de som tagit sig ända upp till toppen. Att ta en sökning som "tandläkare sundsvall" från #5 till #1 kan tyckas som en liten seger men kan i vissa fall rita om en hel marknad.

När Google rangordnar söktäffarna från "bäst" till "sämst" tenderar marknaden att uppleva företagen i toppen som mer auktoritära och förtroendeingivande, samtidigt som dina konkurrenters kunder återkommande kommer att se ditt varumärke.  

Resultat

Genom ett starkt lokalt och behovs-orienterat sökfokus kan Tandläkarna Wiklunds konstatera:

  • i genomsnitt rankar de strategiskt identifierade söbegreppen plats 1,9
  • på flertalet av de viktigaste sökningarna har vi åstadkommit tre st topplaceringar genom att nyttja såväl Google Ads som Google my business
  • I dagsläget kommer 97 % av den organiska exponeringen från generiska sökningar
  • Drygt 40 000 exponeringar per månad i Google sök.

Läs mer om någon av våra erbjudanden

Ta del av andra case