Equestrian Stockholm
Ett varumärke i bocksprång mot global dominans
Equestrian Stockholm erbjuder ett unikt sortiment av ridkläder och accessoarer med målsättningen att skapa vackra och funktionella ridkläder som smickrar kroppen.
190%
Försäljningstillväxt via Google Ads
57%
Lägre CoS
20%
Högre ad-spend
Tillväxt genom att gräva där du står, eller det började med högre ambitioner
När Equestrian Stockholm för strax över ett år sedan stärkte organisationen med en ny Head of E-commerce och samtidigt flyttade fram ambitionen vad gäller den digitala närvaron, valde man att titta inåt och ställa sig frågan hur kan vi utveckla det vi redan har? Snarare än att söka sig externt för att kostymen blivit för liten.
Resultatet blev att vi vände upp och ner på många gamla sanningar och implementerade aktiviteter och kampanjer som tidigare fått stått tillbaka. Parallellt tog Equestrian på riktigt steget ut i den internationella cyberrymden, med effekten att den digitala affären månad för månad levererar nya all-time-high resultat.
Strategi
Equestrian Stockholm är ett varumärke vars säljstrategi dels innefattar egen e-handel men även ett nätverk av återförsäljare. Därigenom konkurrerar man digitalt inte bara med andra varumärken, utan i vissa fall också med återförsäljare samtidigt som man också stödjer återförsäljarnätet genom en tät och omfattande varumärkeskommunikation med marknaden.
Efter drygt två år samarbete ökade vi takten för ett år sedan, dels i form av att fånga upp en större del av de varumärkessökningar som sker. Vilka fortlöpande kommit att bli allt fler som en effekt av en smart och repetitiv närvaro i sociala kanaler. Men också genom att fokusera mer på kollektionssläpp, kortare kampanjer och Googles allt bättre räckviddsmöjligheter.
Ett urval av taktiker i projektet
SEO fokuserat på ett antal specifika, affärsorienterade sökfraser
SEM som utöver branding-annonsering även innefattar annonsering i Google Shopping på totalt åtta stycken marknader
Annonsering med videoannonser på Youtube
Annonsering på Bing
Resultat
En tät dialog, tydliga lönsamhetsmål och en vilja att skapa ett varumärke som är på riktigt - bidrar till att Equestrian Stockholm skördar digitala framgångar. Både hemma och ute i världen.
- en stark organisk närvaro på flera av de viktigaste produktkategorierna
- betald annonsering i Google på tre olika språk och åtta olika marknader
- kraftig ökning av antalet nya besökare från Google, vilka tidigare dominerats av återkommande besökare.