Precis som vi gjorde redan 2018 söker vi oss gärna till fjällvärlden när det vankas strategiska workshops, teambuilding och nya intryck.

I år har vi, pandemianpassat - sökt oss till ett stilla och slumrande Sälen där vi utöver matlagning och fjällvandring kommer att arbeta med den nya webbplats vi hoppas kunna lansera senare i november.

På agendan finns också reflektioner av det gånga året och planering av den tid som fortsatt återstår av detta, på många håll väldigt turbulenta år 2020. Ett år som verkligen forcerat dialogen om den digitala revolutionen. Full av fjälluft och eftertanke är det svårt att släppa frågan, rör sig verkligen de digitala hjulen så fort som många vill ge sken av?

Som uppväxt i en av de sista generationer där Internet inte var en självklarhet men samtidigt en generation som gavs möjlighet att vara ”early adopters" skulle jag vilja slå fast att det går inte så fort som många påstår.

Behoven är i månt och mycket de samma, däremot har verktygen och redskapen förändrats en aning:

  • Vi hade hemsidor på internet redan 1995
  • Vi sökte efter information på internet och optimerade hemsidor för sökmotorer redan 1996
  • Vi använde gruppchattar redan 1997 och kunde samma år logga in på sociala nätverk
  • Vi handlade på nätet redan 1999
  • Vi kommunicerade via röst och textchat redan 2000
  • Vi köpte sökordsannonser redan 2001
  • Vi kunde sända video på nätet redan 2005
  • Vi kunde producera egna radiosändningar redan 2006 (podcast)

Om vi snabbspolar fram till världen av idag, hur fort går det egentligen om det hetaste du kan erbjuda är e-handel, mer än 20 år senare? Eller för den skull om vi haft möjlighet att vara våra egna mediahus i mer än 15 år, vad är det som säger att vi just idag måste ta den möjligheten?

Snarare har gränsen mellan det privata livet och det professionellt ditot suddats ut varför även differentieringen mellan B2C och B2B börjar suddas ut.

Det är lätt att låta sig ryckas med och tappa fotfästet för en stund.

Då kan det vara bra att koka en kaffetermos, ge sig ut på fjället och komma ihåg - att det mesta är precis som det alltid varit. Det kommer bara lite annorlunda paketerat. 

Fredrik Rosenborg

Digital Strateg

Läs vidare

Gaffla med oss kring ditt företag!

Digitala meddelanden i all ära, vi tror att ett bra snack med utgångspunkt i era ambitioner lägger grunden för relationer och framgångsrika affärer. 

Kontakta oss