På dagen tre år och en vecka sedan Gaffla som bolag startades, kan vi tillsammans med gänget på webbyrån The Generation släppa en ny webbplats. 
 
Tre år kan i vissa sammanhang vara en väldigt lång tid. I andra, är det knappt starten på en resa. En reflektion är att inte planera så mycket, var långsiktig, sätt mål och våga drömma desto mer. 
Lite kunde vi exemplevis veta när vi den 15 mars 2019 flyttade in på Convendum vid Slussen, att vi ett år senare skulle rekommenderas av myndigheter att arbeta hemifrån till följd av en global pandemi. 
 
En annan reflektion är att om vi ska förlita oss på drömmar och mål är det viktigt med en förankrad värdegrund och tydliga ambitioner vilka måste genomsyra hela företaget. Såväl internt som externt. Där så finns tror jag att företag lyckas och många gånger både uppfyller och överträffar sina mål.
 
Där ambitioner finns skapas skapas successivt också en process för lärande, oberoende av om vi är medvetna om det eller ej. 
 

Så var ödmjuk och se dig om

Under vår livstid kommer vi sannolikt inte uppleva särskilt många fler händelser som den vi står inför just nu. Åtminstone inte av samma dignitet. 
Det är på många håll extremt mörkt och svårt. Människor dör och tvingas stänga ner sina livsverk. Vilket är både sorgligt och fruktansvärt tragiskt. Men ett annat perspektiv är att vi kommer troligen aldrig igen få chansen att lära oss lika mycket på så kort tid.
Med andra ord, ta chansen! Det händer så otroligt mycket som vi om några år kommer referera till som kunskap och lärdomar. Och här kan sociala kanaler vara det mest innehållsrika klassrummet där ute, bara du lyfter blicken och börjar reflektera över vad du ser.
Notera var uppmärksamheten allokeras. Vad som vinner engagemang. Hur vi interagerar med varandra. Hur affärsmodeller förändras och hur nya möjligheter skapas och snabbt tas till vara på.
 
Några saker jag själv ser:
  • Fler agerar ’tutor’ (handledare), säljer master classes och lyckas uppenbarligen ta betalt för sitt värde
  • Några skapar och lyckas kapitalisera på communities eller rättare sagt mötesplatser i smala nischer där det till och med är användarbasen som står för det värdeskapande innehållet
  • Fler möten sker i en-till-flera eller rent av flera-till-flera format i form av webinarier.
De tekniska förutsättningarna och den omvärld vi idag verkar i skapar tidigare aldrig skådade möjligheter till effektivisering och skalbarhet. Men det är möjligt att den sociala distanseringen, lokala lockdowns och distansarbete belyser för oss att det som egentligen betyder något, är saker som inte skalar. 
 
Så om du likt oss fortfarande har ambitioner och drömmar, tveka inte att slå en signal. Så hjälps vi åt att ta tillvara på - och uppnå er fulla potential. 

Fredrik Rosenborg

Digital Strateg

Läs vidare

Gaffla med oss kring ditt företag!

Digitala meddelanden i all ära, vi tror att ett bra snack med utgångspunkt i era ambitioner lägger grunden för relationer och framgångsrika affärer. 

Kontakta oss