Då är årets första månad förbi och på lördag kan vi konstatera att vi redan avverkat en tiondel av 2021. Likt tiden springer utvecklingen väldigt fort just nu. 
 
Ny data från USA konstaterar att den snabbast växande gruppen av onlineköpare sedan någon månad tillbaka är babyboomers (65 plus-arna) Jämfört 2019 spenderade de ifjol 49 % mer online och lägger i snitt $1600 dollar på onlineköp (jan-okt 2020) men det är inte bara spenderingen som ökar. Frekvensen på köpen är nu också 40 % högre. 
 
 
En tacksam kanal för att nå babyboomers är Facebook och även här ser deras engagemang ut att öka. En intressant aspekt när en målgrupp snabbt ”växer fram” så här är att den i regel är ganska kostnadseffektiv att kommunicera med och den kan i många fall vara intressant att ”targetta” även om ni inte direkt vänder er till den, eller ser en köpkraft.
 
Ställ alltid tre frågor när ni resonerar kring målgrupper:
  1. Är målgruppen benägen att köpa våra produkter/tjänster (tänk branding, top of mind och sälj-budskap)
  2. Vem eller vilka är målgruppen benägna att påverka (tänk branding)
  3. Hur tenderar de att försöka påverka (för vilken del av ”kundresan” ska ni skapa content)Genom en förståelse för vilka målgruppen är benägna att påverka kan ni nå ut med era budskap till era prioriterade målgrupper likt en trojansk häst.

Här vet jag inte hur det är hos dig, men är det nått mina föräldrar fortsatt tycker om att göra så är det att dela ut lärdomar. Även i de fall man ännu inte efterfrågat dem. 

En annan väldigt intressant målgrupp i fråga om påverkan sägs vara 12-14 åriga tjejer. 12-14 åriga tjejer tenderar att påverka sina mammor som i väldigt hög utsträckning fattar köpbeslut åt sina respektive. 
 

Så varför så ett frö om ålder och stereotyper? 

 
Därför att utvecklingen riskerar att driva oss i den riktningen. Att "smartness:en” på mediaköpen backar 10-15 år och därför åter lämnar oss med geografi och demografi. Inga beteenden. Färre intressen. Följaktligen bredare och mindre riktade budskap. 
 
En av de största frågorna i den digitala världen just nu är Apples senaste iOS version. I vilken Apple lanserar ett ramverk för ”AppTracking Transparency” och därigenom förbjuder viss datainsamling och delning av data, såvida användaren inte väljer att godkänna och acceptera spårningen. Google påverkas inte i närheten av samma utsträckning som de sociala nätverken, vars affärsmodeller är uppbyggda kring aggregerade beteenden. 
 
Utvecklingen är inte enbart av ondo. Såväl den personliga integriteten som transparensen avseende annonsernas effekt kommer att tillvaratas på ett bättre sätt. Just transparensen av effekt är ett område jag själv finner oerhört intressant, då de sociala jättarna tenderat att tillgodoräkna sig en orealistisk stor andel av konverteringarna online. Här har Google nästan gjort tvärtom. Dock till den grad att en väldigt stor andel av deras annonsutveckling idag kretsar kring mindre transparens och insikt för att mediaköparna automatiskt ska acceptera ”lite spill”. 

Fredrik Rosenborg

Digital Strateg

Läs vidare

Gaffla med oss kring ditt företag!

Digitala meddelanden i all ära, vi tror att ett bra snack med utgångspunkt i era ambitioner lägger grunden för relationer och framgångsrika affärer. 

Kontakta oss