Du har bara några få sekunder på dig att fånga din målgrupps uppmärksamhet och göra intryck hos dem. Vi blir mer kräsna och kan ställa högre krav på företag, vilket gör människor ännu svårare att nå fram till.

YouTube är alla mer eller mindre bekanta med idag, men representerar samtidigt en för många en relativt oexploaterad plattform. Efter Google är Youtube faktiskt världens näst största sökmotor med över 2 miljarder användare. Det gör Youtube till en kraftfull plattform där det finns stora möjligheter att nå ut till potentiella kunder och bygga ett starkt varumärke.

I och med allt nytt som ständigt lanseras och tekniker som utvecklas syns en klar ökad effektivitet av annonsering på YouTube. Det finns ett stort och ständigt ökande intresse för kanalen och här kan du nå din målgrupp på ett helt annat kommunikativt sätt.

Men, hur sätter man en bra strategi för att lyckas med sin Youtube-annonsering? Först och främst bör du tänka över vad du har för mål med annonseringen. Vanliga mål kan vara:

  • driva webbplatsbesök (ex till en kampanjsida)
  • stärka varumärkeskännedomen
  • öka frekvensen av ett specifikt budskap mot en fördefinierad målgrupp

Fakta om Youtube

  • Varje dag visas över 1 miljard timmar material på Youtube.
  • Mer än 70 % av Youtube-videos visas i mobilen.
  • YouTube finns i över 100 länder och på 80 olika språk.
  • Över 2 miljarder användare loggar in på Youtube varje månad.

Annonsering med mål om ökad varumärkesmedvetenhet och räckvidd

Vill du öka medvetenheten kring ditt varumärke eller erbjudande används ofta ett format som kallas för TrueView for Reach, vilket är en överhoppningsbar InStream där den som ser annonsen kan välja att hoppa över annonsen efter 5 sekunder, formatet kallas ibland även för ‘pre-rolls’

Tips!

Har du ett längre budskap och vill vara säker på att målgruppen inte hoppar över din annons är det bra att välja en 15 sekunders inte överhoppningsbar InStream.

Har du ett kort budskap som inte kräver mer än 6 sekunder kan en så kallad bumperannons vara ett bra alternativ, eller som komplement tillsammans med en TrueView for Reach.

En pre-roll kan vara ett kostnadseffektivt sätt att skapa en stor räckvidd eller en hög frekvens hos en given målgrupp

Alla ovanstående annonsformat använder man mål-CPM (cost per 1000 impressions) eller CPV (cost per view) på, vilket innebär att du anger det bud som du är villig att betala varje gång som annonsen har exponerats 1000 gånger (CPM) eller visats (CPV)

Annonsering med konvertering som mål

Är det primära målet att leda målgruppen till att utföra en speciell handling och ta action via annonsen – såsom att signa upp sig på nyhetsbrev eller att köpa något –  används ofta ett format som kallas för TrueView for Action.

Precis som med TrueView for Reach är detta format överhoppningsbart efter 5 sekunder.  Utöver att själva filmatiseringen bör vara mer uppmanande för att målgruppen ska ta action, så skiljer sig även två andra viktiga saker – uppmaningar och bud, även kallade CTA:n. I utformningen av annonsen är det viktigt att använda sig av CTA:n som lotsar målgruppen till att göra det du vill.

Om målet är att få målgruppen att aktivt välja att titta på annonsen, är Video Discovery ett annat alternativ att överväga. Annonsen visas då som en videominiatyr med en uppmaning om att klicka och titta på filmen.

Till  skillnad från TrueView for Reach riktar sig budgivningen för detta annonsformat mot konverteringar och möjliggör det att välja “maximera konverteringar” som är helautomatisk, alternativt “mål-CPA” som är kostnad per konvertering. Du betalar först när tittaren väljer att titta på din annons genom att klicka på den och ser mer än 30 sekunder av sen eller när annonsen tar slut om den skulle vara kortare.

Ha en bra strategi och låt annonserna samarbeta

Att låta annonserna samarbeta med varandra är nyckeln till lyckade kampanjer på YouTube. Är målet konverteringar kan det exempelvis vara klokt att börja med en räckviddsannons lite tidigare för att väcka nyfikenhet och skapa intresse för ditt varumärke eller erbjudande. När actionannonsen därefter börjar rulla kommer fler tittare vara benägna att agera direkt eftersom ett intresse vid detta lag har byggts upp och befinner sig längre fram i köpresan.

Därför är Youtube en perfekt kanal i varje kanalmix

Utöver att vara världens näst största sökmotor har Youtube också en rad intressanta kopplingar till Google Ads, vilka är lätta att förbise. Särskilt intressant är det faktumet att du i ditt målgruppsbygge inte är begränsad till s.k. custom audiences.

Youtube möjliggör också riktad annonsering mot personer som söker (googlar) på specifika fraser - vilket ger dig möjlighet att kostnadseffektivt positionera ditt varumärke under hela eller delar av kundens resa.

Har du bara rörligt material kan vi bistå med en bra strategi för din Youtube-annonsering så att du får ut det bästa möjliga resultatet av din investering.

Fredrik Rosenborg

Digital Strateg

Läs vidare

Gaffla med oss kring ditt företag!

Digitala meddelanden i all ära, vi tror att ett bra snack med utgångspunkt i era ambitioner lägger grunden för relationer och framgångsrika affärer. 

Kontakta oss